Pages

Subscribe:

Labels

Wednesday, December 28, 2011

Demam:percikan api neraka??

Sahabat mujahid mujahidah pernah tak demam? Mesti pernah kan...Apa yang mak kita buat yer bila kita demam?? Perasan tak mak kita akan letak towel kecik yang dah direndam dengan asam jawa atas dahi kita. Ada tak?? Ada kan??



Ok, hari ini kitorang nak share sikit dengan antum semua tentang ilmu FIQAH pERUBATAN...

Nak tahu tak apa pentunjuk daripada Rasulullah tentang rawatan demam??

1. "Daripada Abn Abbas r.a., Nabi s.a.w. bersabda: sesungguhnya demam adalah daripada percikan api neraka. Kerana itu,kerana itu, sejukkanlah badan yang demam itu dengan air"<< daripada hadis ni, bagaimana caranya nak hilangkan demam?? yaa.. renjislah tubuh dengan air atau rendamkan badan dalam air..

2. Daripada Abbas bin Malik r.a, Rasulullah bersabda: apabila salah seorang daripada kamu demam, hendaklah merenjiskan air sejuk ke atas tubuh badannya sebanyak tiga malam pada waktu sahur..

3. Daripada hadis Nafi' bin Jubir, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: apabila salah seorang daripada kamu demam, sesungguhnya demam itu adalah sebahagian daripada api neraka, hendaklah mentaufiqkannya dengan air sejuk. Hendaklah berendam dalam air yang mengalir, menghadap aliran air selepas solat subuh dan sebelum naik matahari dan hendaklan membaca basmalah. Hendaklah berendam sebanyak 3 kali selama 3 hari. jika tidak sembuh juga, cubalah sebanyak 5 kali, 7 kali atau 9 kali. Sesungguhnya ia tidak akan melebihi daripada 9 kali insya-Allah.

4. Daripada Jabir r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. pernah bertemu dengan Ummu al-Sa'ib kerana melawatnya. Baginda bersabda: Mengapa kamu menggigil? Jawabnya: Demam dan tiada kepberkatan Allah padanya. Sabda baginda s.a.w.: jangan mencaci demam, kerana ia menghapuskan kesalahan anak Taufiq, sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat pada besi.

ok..antum faham tak? haa... demam tu adalah percikan daripada api neraka.. ok, apa tujuan Allah menjadikan api neraka?? haa..pandai..untuk menghapuskan dosa.. so, apa tujuan Allah bagi kte demam?? untuk menghapuskan dosa-dosa kecil kita..betol tak?? so, lepas ni, kalu demam, jangan merungut sebab Allah nak uji kita sama ada kita sabar ataupun tak dengan ketidakselesaan demam...kalau kita sabar, cuba bayangkan berapa banyak pahala kita dapat.. dah la dosa kita diampunkan, dapat pahala pulak tu... hmm..beruntung betul kan kita??

Bagi yang tak sakit, jangan pula kita mintak nak sakit.. Waktu sihat wal afiat nilah kita nak beribadah dan merjasa kepada orang sekeliling kita.. Bersyukurlah...

ingat lima perkara sebelum lima perkara..

sihat sebelum sakit
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sempit
hidup sebelum mati



yang baik datang daripada Allah dan yang buruk pun datang daripada Allah sbg ujian untuk kita.. wallahu a'lam...